Thursday 28 September 2017

KEMAHIRAN BERFIKIR OLEH NOR AINSAFIRA BINTI AZIS


KEMAHIRAN BERFIKIR.


  1.  DEFINISI KEMAHIRAN BERFIKIR
Kemahiran berfikir merupakan satu proses penggunaan akal dan minda sama ada untuk mencari makna, pemahaman terhadap sesuatu, menilai sesuatu perkara, membuat pertimbangan dan penyelesaian terhadap sesuatu perkara dengan melakukan secara metakognitif dan refleksi.

                    


Kemahiran berfikir secara kritis ialah kecekapan dan keupayaan menggunakan minda untuk menilai kemunasabahan atau kewajaran sesuatu idea, meneliti kebernasan, kebaikan dan kelemahan sesuatu hujah dan membuat pertimbangan yang wajar dengan menggunakan alasan dan bukti yang munasabah.

 Manakala kemahiran berfikir secara kreatif pula ialah kecekapan atau keupayaan menggunakan minda untuk menerokai pelbagai kemungkinan menggunakan minda untuk meneliti dan mengetahui pelbagai kemungkinan menghasilkan sesuatu yang baru, asli dan bernilai sama ada bersifat maujud, abstrak, idea atau gagasan.

                     


                     

2. STRATEGI BERFIKIR

                      

v  Proses berfikir terbahagi kepada 2 iaitu: kognitif dan metakognitif

ü  Kemahiran berfikir secara kognitif ialah kemahiran yang digunakan untuk mengelas, membanding, membuat urutan dan lain-lain.
  • Kemahiran berfikir secara metakognitif pula ialah operasi yang mengarah dan mengawal kemahiran dalam satu kognitif

 
           

3.  Kepentingan kemahiran berfikir

          

Memupuk dan mewujudkan pemikiran yang baik dan berkesan



Pemikiran yang baik dapat dilihat dari segi hasilnya seperti:
  1. Kesimpulan yang dibuat adalah lebih dipercayai
  2. Keputusan yang dihasilkan adalah lebih bijak
  3.  Perkara yang dikaji dapat dilihat dengan lebih mendalam
  4.  Ciptaan yang dihasilkan adalah lebih kreatif
  5. Segala kritikan yang dibuat adalah lebih membina
  6. Hasil yang dicipta adalah lebih berseni 

    Kesilapan semasa berfikir

  •     Kesilapan yang sering kita lakukan semasa berfikir adalah kerana berfikir secara terburu-buru, sempit, kabur dan bercelaru



  1) ALAT-ALAT BERFIKIR

                                i.            Cort 1
Kemahiran Berfikir menggunakan Alat CoRT 1 diperkenalkan oleh Edward De Bono. Beliau
dilahirkan di Malta, sebuah negara kepulauan di Laut Mediterranean. Beliau berkelulusan
D.Phill. Perubatan dari Universiti Oxford serta Ph.D dari Universiti Cambridge.
Program CoRT juga dikenali sebagai Cognitive Research Trust mengandungi 6 bahagian
CoRT, iaitu;

1. CoRT 1 : keluasan persepsi.
2. CoRT 2 : organisasi proses berfikir.
3. CoRT 3 : interaksi, argumen, pemikiran kritis.
4. CoRT 4 : pemikiran kreatif.
5. CoRT 5 : maklumat dan perasaan.
6. CoRT 6 : tindakan


  • Cort 1 Menerangkan tentang keluasan persepsi
                     


                     



                                i.            Pengurusan grafik

*      Alat pengurusan grafik ialah untuk menghasilkan tujuan yang jelas untuk belajar kandungan pelajaran.

1.    Jenis-jenis pengurusan grafik

1.       Pengurusan grafik membanding dan membeza
      Pengurusan grafik ini amat berguna untuk mendapatkan kejelasan dan pemahaman bagi konsep-konsep yang sukar dan mengelirukan

2.       Pengurusan grafik meramal kesan akibat
      Dengan berpandukan pengurusan grafik membuat ramalan, pelajar akan membiasakan diri untuk membuat ramalan yang bijak, iaitu berdasarkan bukti-bukti sokongan yang kukuh.

3.       Pengurusan grafik mengesahkan sumber maklumat.
     Dengan menggunakan pengurusan grafik pelajar tahu cara untuk mengesahkan sesuatu sumber maklumat.

4.       Pengurusan grafik idea berpusat
      Pengurusan grafik ini digunakan untuk menunjukkan bahagian, kesan atau sumbangan kepada sesuatu tajuk atau idea.

5.       Pengurusan grafik membuat kategori
      Dengan berpandukan pengurusan grafik ini pelajar akan dapat membuat analisis dan klasifikasi serta menerangkan ciri-ciri sesuatu objek atau item untuk menunjukkan hubung kait antara objek-objek dalam kelas yang sama





                             ii.            Peta minda

  • *      Peta minda merupakan sejenis rajah yang dilukis untuk meringkaskan maklumatidea, tugasan atau huraian yang padat.
  • *      Untuk membuat peta minda yang berkesan, mestilah memahami topik untuk dijadikan peta minda, menyusun maklumat dengan teratur dan menambahkan lagi corak, warna yang menarik dalam peta minda.




                    

                                i.            I-think

  • *       Peta Pemikiran adalah merupakan salah satu cabang alat berfikir yang dipersembahkan dalam 8 bentuk Peta Pemikiran secara visual yang mudah digunapakai dan difahami merentas kurikulum
  • *       Peta i-think terbahagi kepada 8 jenis.

                   




KAMI MENGHARAPKAN NOTA INI AMAT BERGUNA KEPADA SEMUA MASYARAKAT DILUAR SANA. SELAMAT MAJU JAYA DAN SEKIAN TERIMA KASIH.

JANGAN LUPA UNTUK TERUS IKUTI PERKEMBANGAN BLOG INI.

















No comments:

Post a Comment

KEMAHIRAN BERFIKIR OLEH NOR AINSAFIRA BINTI AZIS

KEMAHIRAN BERFIKIR.   1.   DEFINISI KEMAHIRAN BERFIKIR Kemahiran berfikir merupakan satu proses penggunaan akal dan minda...